Omgaan met vermoeidheid: mijn verhaal

Het is zo’n half jaar stil geweest op mijn blog. Normaal gesproken verschijnt er 1 à 2 keer per maand een nieuw blogartikel, maar de afgelopen maanden  liep het anders. Ik was moe, heel moe. Nu het weer een stuk beter gaat met mijn energie, pak ik de blogdraad weer op. Schrijven over de vermoeidheid van de afgelopen maanden voelt kwetsbaar maar ook sterk. Dit soort periodes horen tenslotte ook bij het leven en het wegstoppen, voor mezelf of voor anderen, voelt niet goed. Daarom deel ik graag met je hoe ik met de vermoeidheid ben omgegaan en hoe ik Verder lezen

Eerste hulp bij overprikkeling

Heb je weleens het gevoel dat je volledig overprikkeld bent? Dat je overloopt, je systeem niet alle input kan verwerken en er niks meer bij kan? Of je hier nu wel of niet het label ‘hoogsensitief’ of ‘hooggevoelig’ op plakt maakt niet zoveel uit. Het is belangrijk goed voor jezelf te zorgen op het moment dat je overprikkeld bent. Natuurlijk is het nog fijner overprikkeling te voorkomen, maar soms maak je nou eenmaal andere keuzes omdat je iets graag wil of moet. Of misschien ben je nog volop aan het ontdekken wat je überhaupt kunt doen om overprikkeling te voorkomen. Verder lezen

Jong en een burn-out: hoe kan dat nou?

Ik was 25 jaar toen ik opgebrand raakte. De meest gehoorde opmerking was: “Je bent nog zo jong, hoe kan dat nou?”. Het gaf me het gevoel dat ik mijn burn-out niet kon rechtvaardigen; ik was immers jong. Dat bracht extra schaamte met zich mee, want ik ging denken dat ik wel heel zwak moest zijn als ik zo jong al een burn-out had. Onzin, weet ik nu. In dit blogartikel breek ik een lans voor alle jonge mensen met een burn-out (en dat zijn er veel!) en hoop ik vooroordelen over de combinatie jong & burn-out weg te nemen. Verder lezen

Hoe herstel je van een burn-out?

Ik was 25 jaar toen ik op een zondagavond volledig brak bij de gedachte dat de volgende dag een nieuwe werkweek zou beginnen. Een week waarin ik weer van alles zou moeten en falen op de loer lag. Ik was op en kon niet meer. Daar zat ik dan: net afgestudeerd, net begonnen aan een leuke loopbaan, middenin een burn-out.  Alle restjes energie en positiviteit leken uit me weg gesijpeld te zijn en ik had geen idee hoe ik uit deze opgebrande toestand kon komen. Zou ik me ooit weer ‘normaal’ voelen? Weer gewoon kunnen functioneren? Misschien herken je dit Verder lezen

Zo overleef je die vervelende after-vakantiedip

Aan het eind van de zomervakantie, als het werkende of studerende leven weer begint, kan je zomaar last krijgen van een after-vakantiedip. Je hebt deze zomer misschien wel verre uithoeken van de wereld verkend en je ondergedompeld in vreemde culturen, of wellicht heb je genoten van het gemoedelijke leven op de camping. Of misschien ben je gewoon thuis gebleven en heb je leuke dingen gedaan in eigen stad en land. En nu dient het ‘normale’ leven zich weer aan: wekkers, verplichtingen, deadlines en to-do lijstjes. Dat is even slikken.. Hoe overleef je die vervelende after-vakantiedip en zorg je dat je Verder lezen

Ik ga op vakantie en ik neem mee: deze bezinningsvragen

We zitten middenin de zomervakantie; een periode waarin minder moet en ruimte ontstaat voor ontspanning en plezier. Als je de stekker eruit trekt en rust pakt, ontstaat als vanzelf ook ruimte voor bezinning. Dat is waardevol, want in de waan van de dag is vaak weinig tijd om eens stil te staan. Vragen als: “waar sta ik in mijn leven?” en: “waar wil ik heen?” beantwoord je niet even tussen de dagelijkse verplichtingen door. Om te bezinnen heb je niet veel nodig. Ruimte en rust in je hoofd en de bereidheid naar binnen te keren is genoeg. Toch help ik Verder lezen

Ontdekken wat je wilt begint bij ontdekken wie je bent

Het is één van de meest voorkomende aanleidingen voor een coachtraject in mijn praktijk: het verlangen om te ontdekken wat iemand écht wil. Het is een verlangen dat ik goed ken. Ooit stond ik zelf vertwijfeld en ongeduldig op een zelfde punt. Ook nu mijn richting helder is, is bezinning regelmatig welkom. Een missie, passie, doel, bezieling of ambitie is namelijk niet statisch en blijft zich ontwikkelen. Maar hoe doe je dat dan, ontdekken wat je wilt? Over dit onderwerp valt veel te vertellen. In dit artikel beperk ik me tot wat volgens mij één van de belangrijkste sleutels is: Verder lezen

Omgaan met mensen waar je allergisch voor bent

Sommige mensen weten het bloed onder je nagels vandaan te halen. ​Iets in hun gedrag of houding irriteert je mateloos en die irritatie kan zodanig oplopen dat je gevoelsmatig allergisch voor degene(n) bent. Bij het minste of geringste (een blik, een kort gesprek) speelt deze allergie dan op. Daar heb je vooral zelf last van, want je ergeren kost energie en en levert geen positief gevoel op. Zou het niet fijn zijn als we konden zorgen dat anderen ons niet meer irriteren? Goed nieuws: dat kan ook. De oplossing gaat echter niet over het veranderen van anderen, maar over een Verder lezen

Leegte transformeren in ruimte

Leeg. Zo voelde ik me eens nadat ik een relatie had verbroken. Eerst was er verdriet en boosheid, daarna kwam die onwenselijke leegte. Het maakte dat alles zinloos voelde en leuke dingen niet meer leuk waren. Wat te doen? De leegte wegdrukken, opvullen en het gevoel vooral niet aangaan? Of het omarmen, toelaten en doorleven? Ik koos voor het laatste en kreeg er uiteindelijk iets moois voor terug: ruimte vol belofte van een nieuw begin. Ook jij hebt vast weleens leegte ervaren. Bijvoorbeeld na het kwijtraken van een baan of na een relatiebreuk. Hoe kan je daar nou op een goede manier Verder lezen

Hoe bewaak je je grenzen en voorkom je uitputting?

Hoe zorg ik dat ik niet over mijn grenzen ga? Hoe blijf ik in balans en voorkom ik uitputting? Iedereen die zich weleens uitgeput voelt of heeft gevoeld zal deze vragen herkennen. Recent ging ik over mijn eigen grenzen heen, waardoor ik me afvroeg hoe het toch komt dat uitputting zo’n veelvoorkomend fenomeen is en hoe het te voorkomen is. In het artikel ‘Wat maakt dat je aan jezelf voorbij gaat en uitgeput raakt’ beschrijf ik de vele oorzaken.  In dit artikel ga ik in op wat je kunt doen om uitputting te voorkomen. Gelukkig zijn er niet alleen veel oorzaken, maar Verder lezen