Sporten, naar je lichaam luisteren en je energie bewaken

Wie graag sport maar niet altijd genoeg energie daarvoor heeft, kent waarschijnlijk het dilemma: hoe zorg je dat je naar de signalen van je lichaam luistert, zorgvuldig omgaat met je energie én in beweging blijft? Na zelf eerder de mist in te zijn gegaan als het gaat om sporten en het bewaken van mijn energie en luisteren naar mijn lijf, heb ik het nu redelijk onder de knie. Dat geeft niet alleen een fijne boost, maar zorgt ook voor vertrouwen in mijn lichaam en in mijn vermogen en bereidheid te luisteren naar belangrijke signalen. Daarom deel ik graag mijn ervaringen en tips met je, zodat ook jij op een gezonde manier kunt gaan sporten zonder aan jezelf voorbij te gaan.

Continue spierpijn en stagnatie van fitheid en spierkracht

Een paar jaar geleden sportte ik vrij intensief. Bijna elke dag rende ik of ging ik naar de sportschool. Ik had regelmatig spierpijn. Een teken dat ik goed bezig was, vond ik. De regelmatige spierpijn ging geleidelijk over in een continue spierpijn. Met name tijdens het hardlopen was dat vervelend. Ik rende voor mijn gevoel met houten benen die maar niet soepel werden. In het algemeen merkte ik dat mijn vooruitgang qua fitheid en spierkracht stagneerde. En ja, ik had dus eigenlijk altijd spierpijn, met name in mijn benen. Ik kon me fysiek niet meer goed ontspannen en ik begon me af te vragen: ben ik eigenlijk wel zo goed bezig?

Wilskracht had de overhand gekregen

Ik ging naar een therapeut om mijn spieren te laten ontspannen. Er bleek zich flink wat spanning opgebouwd te hebben in mijn lichaam en ik kreeg het advies voorlopig minder vaak en minder intensief te sporten. Ik realiseerde me dat het sowieso nodig was anders om te gaan met sport, mijn energie en mijn lichaam. Daar schaamde ik me best een beetje voor: ik, de intuïtief life coach die anderen zo graag inspireert om naar het gevoel te luisteren, had de signalen van mijn lichaam finaal genegeerd. Ik had mijn wilskracht de overhand laten nemen. Oeps.

Sporten leverde geen energie meer op

Na een aantal sessies bij de therapeut konden mijn spieren weer ontspannen. Het hardlopen pakte ik weer op. Ik stopte bij de sportschool en deed voortaan wat simpele oefeningen thuis. Een tijdlang werkte dat prima. Tot ik me eind vorig jaar door een combinatie van factoren steeds vermoeider voelde. Ik merkte dat sporten me geen energie meer opleverde. Sterker nog, het leek alleen nog maar energie van me te vragen. Energie die ik op dat moment niet had. Ik nam een lastig besluit: ik stopte tijdelijk helemaal met sporten. Dit besluit was moeilijk omdat ik me graag fit en vitaal voel. Maar ik vertrouwde mijn gevoel, dat zei dat de stop daar juist aan zou bijdragen. Toen ik me er eenmaal aan overgegeven had, voelde ik me opgelucht. 

Weer zin om te gaan sporten

In de maanden die volgden, zou ik naast het sporten nog meer dingen loslaten om te zorgen dat mijn energie weer op peil kwam (je leest hierover in het artikel ‘Omgaan met vermoeidheid: mijn verhaal’). En toen was daar een paar maanden terug ineens het moment dat ik even met mijn partner meeging naar een sportschool waar hij zich wilde inschrijven. Ik voelde me toen alweer een stuk energieker en ik merkte dat het kriebelde. Ik wilde ook weer gaan sporten! Niet alleen uit wilskracht en discipline, maar ook uit zin. Inmiddels ben ik een paar keer per week met gewichten in de weer, ren ik wekelijks over duinheuveltjes en staat er af en toe een boksles op het programma. En dat gaat goed. Ik heb er plezier in en ik voel me fit. Bovendien voel ik me gesterkt door de inzichten die ik in de loop van de tijd heb opgedaan over sporten, je energie bewaken en naar je lichaam luisteren. Je kunt de meeste inzichten in dit blog al tussen de regels door lezen, maar ik zet ze graag hieronder nog op een rijtje voor je.

Mentaal of fysiek moe?

Ben ik mentaal moe, of ben ik fysiek moe? Dat is belangrijke vraag om jezelf te stellen op het moment dat je twijfelt of sporten wel of niet verstandig is. Na bijvoorbeeld een lange dag werken kan je je mentaal moe voelen. De zin om te sporten is dan meestal ver te zoeken. Vaak zijn dit momenten waarop het toch een goed idee is om te gaan. De kans is groot dat je je erna beter voelt. Fysieke moeheid, dat is een ander verhaal. Als je fysiek moe bent, vraagt je lijf om rust. Een sportsessie gaat je dan waarschijnlijk geen goed doen. Op die dagen is rustig aan doen de beste training. Overweeg een wandeling of (rustige) fietstocht, of gun het jezelf languit op de bank te liggen als je voelt dat dat je goed zal doen. En heel belangrijk: voel je niet schuldig. Rust nodig hebben hoort erbij.

Werk met in plaats van tegen je lichaam

Neem je voor om mét je lichaam te werken. Niet tegen je lichaam. Toen ik de signalen van mijn lichaam negeerde werkte ik duidelijk tegen mijn lichaam. Mijn wilskracht en discipline gingen dwars tegen alle signalen in. Met je lichaam werken betekent voor mij: het doen met de energie die mijn lichaam beschikbaar wil stellen, ook als dat betekent dat er even niet gesport kan worden. Op een dieper niveau betekent het een respectvolle en liefdevolle omgang met mijn lichaam. Als mijn lijf nee zegt, wil ik daar gehoor aan geven. Ik wil samenwerken en opbouwen, geen roofbouw plegen. 

Doseer je wilskracht

Wilskracht is een waardevol bezit. Het stelt je in staat nét even verder te pushen. Maar let op: wilskracht kan ook maken dat je te ver pusht, zoals ook blijkt uit mijn verhaal. Zet je wilskracht in op de momenten dat je voelt dat sporten goed voor je gaat zijn (na die lange werkdag, bijvoorbeeld) en parkeer ‘m als je lichaam om rust vraagt. 

Zin & plezier

Ik ga vaak genoeg zonder zin richting de sportschool, om me daar alsnog prima te vermaken. Of je van te voren dus wel of geen zin hebt, is niet altijd een goede raadgever. Als je echter merkt dat je jezelf keer op keer naar een sportsessie sleept en vervolgens tijdens het sporten geen plezier beleeft, is het wel raadzaam daarnaar te luisteren. Ben je misschien eigenlijk oververmoeid? Ben je jezelf aan het uitputten? Doe je wel aan een sport die je leuk vindt? Vergeet niet: plezier hebben geeft energie. Continu iets doen waar je geen plezier aan beleeft kost onnodig energie. En hierop voortbordurend: maak het jezelf mogelijk plezier te beleven aan het sporten. Kies een sport die je leuk vindt. Doe het alleen als je dat wilt, of juist met anderen als je dat fijner vindt. Ga buiten sporten als je je oplaadt in de natuur en een bloedhekel hebt aan sportscholen. Zorg kortom dat de omstandigheden jou in staat stellen met meer energie naar huis te gaan, dan waarmee je wegging. 

Ik hoop dat ik je met dit blog op weg heb kunnen helpen om beter te luisteren naar je lichaam, te zorgen voor een goede energiebalans en fijn en plezierig sporten. Heb je aanvullende tips? Ik lees ze graag in de comments hieronder.

Verder lezen? Deze blogs vind je misschien ook interessant:

Liefs, Jojanneke
Intuïtief Life coach | Hart & Ziel Coaching | Den Haag

Dagelijkse inspiratie op Instagram | Nieuwe blogs ontvangen per mail

Facebooktwitterpinterestlinkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.