Ruimte maken voor je wensen en gevoelens met het ‘to feel’ lijstje

Wat staat zoal op jouw to do lijstje? De kans is groot dat je lijst zich beperkt tot werk gerelateerde taken, huishoudelijke klusjes, boodschappen, sociale verplichtingen, et cetera. Oftewel: dingen die moeten, of dingen waarvan je vindt dat ze moeten. Zelf ben ik een vrij fanatieke to do lijstjesmaker. Het geeft me overzicht en daarmee het idee van controle. Het heeft ook een nadeel, merk ik echter. Door de to do lijstjes blijf ik te gefocust op wat er moet gebeuren en maak ik te weinig tijd en ruimte voor mijn wensen, verlangens en behoeftes. Rust en ontspanning zijn bijvoorbeeld belangrijke behoeftes die bij mij vaak ondergesneeuwd raken door alle to do dingen. Gelukkig heb ik nu een nieuw lijstje dat dit voorkomt: het ‘to feel’ lijstje. Doe je mee?

Ruimte maken voor je wensen en gevoelens met het ‘to feel’ lijstje

Hoe wil je je voelen?

Jouw to feel lijstje begint met een belangrijke vraag: hoe wil je je voelen? Denk bijvoorbeeld aan gevoelens/ gemoedstoestanden als vrolijk, kalm, verbonden, dankbaar, geïnspireerd en krachtig. Het is fijn te beginnen met een uitgebreide lijst voor de langere termijn. Zo heb ik aan het begin van dit jaar een overzicht gemaakt van mijn to feel wensen voor het hele komende jaar. Ik kijk er regelmatig op terug om mezelf te herinneren aan de dingen die écht belangrijk voor me zijn. Dat relativeert meteen de to-do dingen, want hoe belangrijk zijn – bij wijze van spreken – schone ramen als je vooral blij wordt van in de natuur zijn?

Ruimte maken voor jouw to feel wensen

Nu je weet hoe je je wilt voelen, is het tijd om ruimte te maken voor jouw to feel wensen. Het werkt voor mij het handigst om dit wekelijks te doen. Aan het eind van elke week blik ik vooruit op de komende week. Ik sta stil bij hoe ik me op dat moment voel, kijk naar de afspraken en acties die al ingepland zijn en blik nog eens terug op mijn langere termijn wensen. Vervolgens bepaal ik hoe ik me het liefst zou voelen in de komende week. Ik schrijf gemiddeld zo’n drie woorden op, bij meer woorden voel ik eerder een druk dan een positieve motivatie.

Keuzes maken: wat doen of laten?

Puur het opschrijven hoe je je wilt voelen, zorgt er niet op magische wijze voor dat je daadwerkelijk ook zo voelt. Het is aan jou om keuzes te maken met je to feel wensen in je achterhoofd. Wat kan je doen, laten of afzeggen om aan je eigen verlangens tegemoet te komen? Wat heb je nodig om te voelen wat je wilt voelen? En wat past daar wel bij en wat niet (meer)? Als je weet wat belangrijk voor je is, kan je er verantwoordelijkheid voor nemen.

Agenda’s met ruimte voor je gevoelsleven

Tegenwoordig zijn agenda’s beschikbaar die ruimte bieden voor je gevoelsleven. Wat een fijne ontwikkeling! Een voorbeeld is The desire map planner van Danielle Laporte. ‘What will I do to feel the way I want to feel’ loopt als een rode draad door deze agenda heen. Daarnaast zijn ‘bullet journals’ in opkomst. Een nieuwe, efficiënte manier van plannen die desgewenst ook ruimte biedt voor je gevoelsleven. Heb jij andere tips? Deel ze vooral in de comments hieronder.

Ik wens je veel ruimte toe voor al jouw mooie to feel wensen!

Verder lezen? Deze blogs vind je misschien ook interessant:

Liefs, Jojanneke
Intuïtief Life coach | Hart & Ziel Coaching | Den Haag

Nieuwe blogs ontvangen in je inbox | Archief met alle blogs

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.