Hoe houd je je relatie fijn & gezond in coronatijd?

We zijn met zijn allen alweer een maand zoveel mogelijk thuis in verband met de coronacrisis. Kinderen gaan niet naar school, we werken indien het werk het toestaat vanuit huis en heel veel buitenshuis activiteiten zijn komen te vervallen. Dat kan best wel wat uitdagingen met zich meebrengen, hoe je thuissituatie ook is. Zo zitten de meeste stellen veel meer op elkaars lip, wat voor de nodige spanning kan zorgen. Als je dat inderdaad zo ervaart, weet dan dat dit niet hoeft te betekenen dat het niet (meer) werkt tussen jullie. Daarnaast zijn er gelukkig veel dingen die je (samen)

Mindful omgaan met de situatie rondom het coronavirus

Wat eerst letterlijk en figuurlijk nog een ver van ons bed show was, is nu in volle gang in Europa en Nederland: het coronavirus is hier en dat merken we volop. Een paar dagen geleden (ik schrijf dit blogartikel op 14 maart 2020) kondigde het kabinet maatregelen aan en de impact daarvan op het dagelijks leven is groot. Waar velen eerst nog dachten dat het slechts een onschuldig virus betrof, zijn de meeste mensen er inmiddels van doordrongen dat het wel degelijk een serieuze zaak is. Dit alles kan best wel wat bij je oproepen. Angst, stress en wellicht zelfs

Boos worden voor dummies

In mijn laatste blogartikel legde ik uit waarom het zo belangrijk is om je boosheid toe te laten. Ik vertelde dat emoties horen te stromen en vast kunnen gaan zitten als je ze niet uit, en dat boos worden je helpt om je grenzen te bewaken. Tot zover de theorie, tijd voor de praktijk! Want hoe pak je dat boos worden aan als je je boosheid altijd ontkent of onderdrukt hebt? En wat staat je te wachten; enorme driftbuien en ruzies, of valt dat wel mee? In dit ‘boos worden voor dummies’ artikel vertel ik je er alles over.  Praat

Waarom het zo belangrijk is om je boosheid toe te laten

Wanneer heb jij voor het laatst je boosheid geuit? De kans is groot dat je over deze vraag even moet nadenken, of dat je het antwoord zelfs niet weet. Veel mensen hebben moeite met hun boosheid, doordat ze niet hebben geleerd dat het oké is om boos te worden. Daarom houden zoveel mensen hun woede liever binnen. Dat is zonde, want boos worden is functioneel en gezond. In dit blogartikel leg ik uit waarom het zo belangrijk is om jouw boosheid toe te laten en waarom het zo moeilijk kan zijn om dit te doen. Ik hoop je een positievere kijk

Goede voornemens voor het nieuwe jaar: zo lukt het wel

Aan jezelf werken kan natuurlijk het hele jaar rond. Toch heeft het wat, om op 1 januari een frisse start te maken. Helaas sneuvelen de meeste goede voornemens binnen een paar weken. Hoe kan dat anders?  Realistische goede voornemens hebben kans van slagen Met een nieuw jaar in het vooruitzicht is het verraderlijk om alles te willen veranderen. Vanaf nu ga ik sporten, gezond eten, beter mijn grenzen aangeven, etc.  Voor je het weet heb je een lijst van 10 goede voornemens. Waarschijnlijk begin je daar op 1 januari vol goede moed aan, maar hoe groot is de kans dat

Je belangrijkste goede voornemen is lief zijn voor jezelf

​Een nieuw jaar met nieuwe ronden en nieuwe kansen staat voor de deur. Hoe kijk jij aan tegen de schone lei die voor je ligt? Vol voornemens hoe je het dit keer anders en beter gaat doen? Eerder schreef ik een blog over hoe je goede voornemens dit keer wel werken in plaats van falen. Dit blog gaat over wat je belangrijkste voornemen zou moeten zijn voor het nieuwe jaar, namelijk: lief zijn voor jezelf. Lief zijn voor jezelf Waarom is lief zijn voor jezelf zo’n belangrijk voornemen? Omdat we er over het algemeen zo slecht in zijn. We zijn

De herfst nodigt je uit tot bezinnen, oogsten en loslaten

Na een aanvankelijke weerstand tegen het einde van de zomer, ben ik nu blij dat het herfst is. Niet alleen omdat de natuur in deze tijd van het jaar zo prachtig is, maar vooral omdat de herfst hét seizoen bij uitstek is om te bezinnen, oogsten en los te laten. Na een periode van bloei ontstaat als vanzelf een behoefte om de oogst eens kritisch tegen het licht te houden. Wat was succesvol en wat heeft het niet zo goed gedaan? De energie van de herfst helpt je te reflecteren op alles wat je de afgelopen tijd gevoed hebt. Waar

Het ‘zie je wel, ik ben niet goed genoeg’ verhaal

“Ze is boos op me”. Ik wist het vrijwel zeker. Ik had niks van haar gehoord op een voor mij belangrijke dag en daar begreep ik niks van. In mijn hoofd draaide ik rondjes. Was er iets gebeurd? Had ik iets verkeerds gezegd? Nee, ik dacht van niet. En toch: het was angstvallig stil. Ik had dit vaker meegemaakt en in het verleden was het inderdaad voorgekomen dat iemand boos op me was terwijl ik me van geen kwaad bewust was. Dat had iets met mijn vertrouwen gedaan. Je kon het immers nooit zeker weten. En dus ging ik mezelf

Werken aan je persoonlijke groei? Let dan eens op je taalgebruik

Taal is zeg maar echt mijn ding 😉 De woorden en zinnen die je gebruikt doen namelijk iets wonderlijks: ze bepalen (deels) hoe je jezelf neerzet in de wereld, hoe je overkomt en de mate waarin je jezelf waardeert en stimuleert. Daarom let ik bij coachees op hun taalgebruik en vraag ik weleens om een andere formulering. Eén die liefdevoller en minder zelfkritisch is, bijvoorbeeld. Met taal kan je jezelf klein maken, krachtig neerzetten, motiveren óf naar beneden praten. Dit maakt dat taal een ingang biedt naar persoonlijke groei. Als je bewust omgaat met je taalgebruik, stel je jezelf in

Eerste hulp bij overprikkeling

Heb je weleens het gevoel dat je volledig overprikkeld bent? Dat je overloopt, je systeem niet alle input kan verwerken en er niks meer bij kan? Of je hier nu wel of niet het label ‘hoogsensitief’ of ‘hooggevoelig’ op plakt maakt niet zoveel uit. Het is belangrijk goed voor jezelf te zorgen op het moment dat je overprikkeld bent. Natuurlijk is het nog fijner overprikkeling te voorkomen, maar soms maak je nou eenmaal andere keuzes omdat je iets graag wil of moet. Of misschien ben je nog volop aan het ontdekken wat je überhaupt kunt doen om overprikkeling te voorkomen.