Mindful omgaan met de situatie rondom het coronavirus

Wat eerst letterlijk en figuurlijk nog een ver van ons bed show was, is nu in volle gang in Europa en Nederland: het coronavirus is hier en dat merken we volop. Een paar dagen geleden (ik schrijf dit blogartikel op 14 maart 2020) kondigde het kabinet maatregelen aan en de impact daarvan op het dagelijks leven is groot. Waar velen eerst nog dachten dat het slechts een onschuldig virus betrof, zijn de meeste mensen er inmiddels van doordrongen dat het wel degelijk een serieuze zaak is. Dit alles kan best wel wat bij je oproepen. Angst, stress en wellicht zelfs (lichte) paniek. Gelukkig is het mogelijk om mindful om te gaan met de huidige situatie, en in dit blogartikel geef ik je daar handvatten voor. Ik hoop dat het je helpt om wat meer kalmte, bewustzijn en regie te ervaren. 

Mindful omgaan met de situatie rondom het coronavirus

Angst en stress: helemaal niet raar, maar verminderen is wel raadzaam

Allereerst: als je angst en stress ervaart is dat helemaal niet raar. Het is een vrij bizarre tijd en de kans is groot dat je niet eerder iets dergelijks hebt meegemaakt. Je weet daardoor niet wat je kan verwachten. Hoe gaat het verder lopen? Wat staat ons nog te wachten? Het niet weten kan voor een gevoel van controleverlies en onveiligheid zorgen. Ook is dit een situatie bij uitstek waarbij het instinct, dat overleven als hoogste doel heeft, het overneemt. Angst is een instinctieve emotie die je in staat stelt jezelf veilig te stellen in noodsituaties. Dat gebeurt ook als er geen acuut dreigende situatie is (met acuut dreigend bedoel ik situaties als een tijger op je pad).  Toch is het wel verstandig om de mate van angst en stress te verminderen, want stress is niet goed voor je weerstand. De productie van het stresshormoon cortisol onderdrukt namelijk je immuunsysteem, omdat alles in je lichaam er dan op gericht te overleven door te vluchten of vechten.

Kies je informatiebronnen zorgvuldig

Maar hoe kan je dan mindful omgaan met de situatie rondom het coronavirus? Wat ik je sowieso aanraad is om zorgvuldig je informatiebronnen te kiezen. Je kunt nu werkelijk overal van alles lezen en kijken over het coronavirus en niet elke bron heeft goede intenties en/of is betrouwbaar. Zo wordt er helaas nepnieuws – en daarmee paniek – verspreid. Dit gebeurt vooral op social media en via Whatsapp. Zelf kies ik ervoor uit te gaan van officiële informatiebronnen en bepaalde nieuwssites en kranten die ik betrouwbaar acht. Berichten met een paniekerige ondertoon benader ik met een gezond wantrouwen, omdat ik er vanuit ga dat paniek zaaien het voornaamste doel is van die berichten. Naast het zorgvuldig omgaan met informatiebronnen kan je ook een keuze maken in de hoeveelheid informatie die je tot je neemt. Is het nodig de hele dag door het nieuws te checken? Of is het wellicht verstandiger voor je gemoedsrust om het te houden bij een aantal momenten per dag?

Mensen raken in paniek omdat ze denken dat anderen in paniek raken

Op het moment dat ik dit blog schrijf, beleven we gekke toestanden in de supermarkten (als je wc-papier voorraad maar goed zit!). Wist je dat dit niet komt doordat de hamsteraars zelf in paniek raken, maar omdat ze bang zijn dat anderen in paniek raken? Ik ervaar het zelf als relativerend om dit te weten. Kennelijk valt het met de echte paniek wel mee en mogen we wat meer vertrouwen hebben in elkaars vermogen om het hoofd koel te houden.

Stijg regelmatig boven je gedachten en emoties uit

Nog een belangrijke tip om mindful om te gaan met de huidige situatie rondom het coronavirus: stijg regelmatig boven je gedachten en emoties uit. Zeg innerlijk “ho even” tegen jezelf, neem diep adem, kom tot rust en stel jezelf vragen als:

  • Welk verhaal vertel ik mezelf met de gedachten die ik heb? (Bijvoorbeeld: het valt allemaal wel mee, of: we stevenen af op een ramp, of: straks word ik heel erg ziek)
  • Zijn de gedachten die ik heb gebaseerd op feiten?
  • Zijn de gedachten die ik heb helpend of zorgen ze dat ik meer angst en stress ervaar?
  • Hoe wil ik mij voelen?
  • Welke gedachten kunnen mij helpen om me zo te voelen?

Maak gebruik van de situatie en kom tot rust

Ik spreek in mijn praktijk veel mensen die behoefte hebben aan rust en tijd voor zichzelf. Ze voelen soms sociale en maatschappelijke druk. Als je je hierin herkent: dit is je moment. Je kunt nu volledig legitiem afspraken afzeggen en je eigen, fijne bubbel creëren. Maak gebruik van deze best wel unieke situatie en kom tot jezelf en kom tot rust. Als je in de zorg werkt of ander werk doet wat op volle toeren door moet gaan heb je deze luxe natuurlijk niet. Ik wens je dan ontzettend veel sterkte en hoop van harte dat jouw moment van rust snel zal volgen. Ik heb veel respect voor het werk dat je doet!

Beoefen compassie

Iedereen wordt op de één of andere manier geraakt door het coronavirus en iedereen reageert daar op een eigen wijze op. Probeer daar begrip voor op te hebben in plaats van te oordelen. Beoefen compassie en kijk met een milde blik naar de wereld om je heen.

Waar voel je dankbaarheid voor?

Deze rare tijd doet mij beseffen dat ik veel heb om dankbaar voor te zijn. Ik en mijn dierbaren zijn in goede gezondheid. Ik woon in een welvarend land waar alles relatief gezien goed geregeld is. Mijn werk hoeft niet stil te komen liggen (ik kan desnoods via Skype coachen). En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is fijn om dankbaarheid te voelen. Het geeft mijn energie en gemoedstoestand een positieve boost en relativeert lekker. Waar voel jij dankbaarheid voor?

Zorg goed voor jezelf!

Verder lezen? Deze blogs vind je misschien ook interessant:

Liefs,
Jojanneke

Facebooktwitterpinterestlinkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.