Hoe houd je je relatie fijn & gezond in coronatijd?

We zijn met zijn allen alweer een maand zoveel mogelijk thuis in verband met de coronacrisis. Kinderen gaan niet naar school, we werken indien het werk het toestaat vanuit huis en heel veel buitenshuis activiteiten zijn komen te vervallen. Dat kan best wel wat uitdagingen met zich meebrengen, hoe je thuissituatie ook is. Zo zitten de meeste stellen veel meer op elkaars lip, wat voor de nodige spanning kan zorgen. Als je dat inderdaad zo ervaart, weet dan dat dit niet hoeft te betekenen dat het niet (meer) werkt tussen jullie. Daarnaast zijn er gelukkig veel dingen die je (samen) kunt doen om te zorgen dat die spanning niet teveel oploopt en/of weer kan zakken. In dit blogartikel geef ik je daar praktische handvatten voor.

Hoe houd je je relatie fijn & gezond in coronatijd?

Vraag regelmatig aan elkaar hoe het gaat

We zijn gewend aan mensen te vragen hoe het met ze gaat. Aan familie, vrienden, collega’s, buren. Maar hoe vaak stel je deze vraag eigenlijk aan je eigen partner? Je bent wellicht geneigd te denken dat je heus wel weet hoe het met je partner gaat, maar het is zo waardevol om nieuwsgierig te blijven. Door bij elkaar ‘in te checken’ zoals ik dat noem, creëer je verbinding, geef je jezelf en de ander de ruimte om te ventileren en maak je het mogelijk om samen oplossingen te bedenken voor dingen die niet lekker lopen. Zo had ik het in het begin van de coronatijd moeite met het wegvallen van allerlei vastigheden. Doordat mijn partner vroeg hoe het met mij ging kwam ik er al pratend achter dat ik behoefte had aan houvast in de vorm van beter gestructureerde dagen. We konden daar samen meteen afspraken over maken, waardoor ik me gelijk wat beter voelde. 

Bij elkaar inchecken doe je zo

De volgende tips zijn behulpzaam bij het ‘inchecken’:

  • Vraag hoe het gaat op een moment dat je zelf ruimte ervaart voor een goed gesprek.
  • Luister écht. De ander onderbreken, direct met oplossingen komen of het verhaal van de ander gebruiken om zelf te vertellen, valt niet onder luisteren. 
  • Vraag door. Stel vragen als: 
    • Hoe is dat voor je?
    • Hoe voel je je nu?
    • Waar heb je behoefte aan?
    • Kan ik iets doen?
  • Geef emoties (van jezelf en van je partner) de ruimte. Het is een gekke tijd die veel kan oproepen. Besef dat gevoelige mensen daarbij ‘last’ kunnen hebben van de veelheid aan emoties en gevoelens die nu collectief aanwezig zijn: onrust, onzekerheid, angst, machteloosheid, verdriet, et cetera. 
  • Is het jouw beurt om te vertellen hoe het gaat? Neem dan ook zelf verantwoordelijkheid door open te zijn. Het is niet constructief om de ander onnodig hard te laten werken om te weten te komen hoe het met jou gaat en hoe hij of zij er voor jou kan zijn. 

Eventueel kan je met elkaar afspreken om op een vast moment bij elkaar in te checken. Dit kan bijvoorbeeld  handig zijn als de dagen momenteel voorbij vliegen en/of als er continu kinderen om jullie heen rennen.

Vraag & neem tijd voor jezelf als je dat nodig hebt

Voor de meeste stellen geldt dat ze het niet gewend zijn om zoveel tijd met elkaar door te brengen. Het is heel normaal als je merkt dat je momenteel meer behoefte hebt aan me-time. Geef dit dan ook vooral aan en neem die tijd ook waar mogelijk. 

Los irritaties zo snel mogelijk op

Het is altijd een goed idee eventuele irritaties snel op te lossen, maar al helemaal als je bij elkaar op de lip zit. De spanning kan namelijk onnodig hoog oplopen als je niet letterlijk en figuurlijk afstand kunt nemen van de situatie. Bij het uitspreken en oplossen van irritaties is het heel belangrijk om vanuit een ik-boodschap te communiceren. Dus bijvoorbeeld niet: “Jij belt altijd zo luid!”, maar wel: “Als jij op luide toon telefoneert heb ik moeite me te concentreren. Ik zou het fijn vinden als je in een andere ruimte belt, dan kan ik gewoon doorwerken.”

Leg irritaties niet onder een vergrootglas

Probeer de irritaties die er zijn niet onder een vergrootglas te leggen. Houd voor ogen dat we in een bijzondere tijd leven en dat iedereen wat lichtgeraakter kan zijn – ook jijzelf en ook jouw partner. Soms is het wijs om dingen even door de vingers te zien. 

Je hart luchten bij iemand anders

Misschien vind je het fijn af en toe even je hart te luchten bij iemand anders. Dat hoeft trouwens helemaal geen teken te zijn dat je je ei niet kwijt kunt bij je partner of dat het niet goed gaat met je relatie. Even je verhaal doen en sparren met iemand anders is gezond en normaal. 

Maak ruimte voor dingen die jullie verbinden

Probeer ruimte te maken voor dingen die jullie beiden leuk, fijn en/of belangrijk vinden. Samen sporten, wandelen, die ene serie kijken die jullie beiden tof vinden, mediteren, of wat dan ook. Zo voed je de verbinding tussen jullie. 

Knuffel meer

Knuffelen maakt oxytocine vrij. Dit knuffel- of liefdeshormoon maakt dat je je verbonden voelt met je partner en hem of haar meer vertrouwt. En dat is niet het enige: oxytocine zorgt ervoor dat je weerbaarder bent tegen stress en maakt dat je gemakkelijker ontspant. Voor deze effecten is het trouwens wel nodig minimaal 20 seconden te knuffelen. En een extra tip: geef elkaar een fijne knuffel na het bij elkaar inchecken (wat ik eerder in dit blog besprak)!

Creëer thuis een fijne omgeving

Het is wetenschappelijk bewezen dat een opgeruimd huis zorgt voor minder stress, meer rust in je hoofd, meer levensvreugde èn goed is voor je relatie. Probeer er daarom samen voor te zorgen dat het opgeruimd is in huis. Eventueel kun je natuurlijk nog meer doen om een fijne sfeer te creëren in huis. Denk aan een voorjaarsschoonmaak, het wegdoen van spullen die onnodig ruimte innemen, het anders indelen van de boel of een mooie bos bloemen op tafel.

Tot zover mijn tips en handvatten voor het gezond en fijn houden van je relatie in coronatijd. Ik hoop van harte dat je er wat aan hebt! Het is overigens helemaal niet nodig om alles toe te passen. Ga aan de slag met wat je aanspreekt en probeer dat te integreren. Als je het nodig acht, kan je altijd nog meer tips toepassen. Vragen, opmerkingen of aanvullingen op dit blogartikel zijn van harte welkom in de comments hieronder. Ik wens je veel verbinding en liefde toe!

Verder lezen? Deze blogs vind je misschien ook interessant:

Liefs, Jojanneke
Intuïtief Life coach | Hart & Ziel Coaching | Den Haag

Dagelijkse inspiratie op Instagram | Nieuwe blogs ontvangen per mail

Facebooktwitterpinterestlinkedin

4 thoughts on “Hoe houd je je relatie fijn & gezond in coronatijd?

  1. Ilse says:

    Voor mij werkt het goed om mijn eigen ritme te volgen. Toen manlief net meer dagen thuis was, had ik het idee dat we dan ook meer dingen samen moesten doen, samen lunchen, samen wandelen enz. Want die extra tijd samen moesten we natuurlijk wel benutten.
    Nu verschillen manlief en ik nogal van elkaar, dus in de praktijk kwam het erop neer dat ik me enorm ging aanpassen. Wachten tot hij wakker was om te gaan wandelen, wachten met lunchen tot hij trek had enz. Vaak had hij dan helemaal geen zin om te wandelen, of geen trek als ik al wilde eten. Gevolg, veel irritaties en ik zat hem steeds op zijn nek. Van heel goed in mijn vel ging het heel snel bergafwaarts.
    Nu hou ik mijn ritme weer aan, dus gewoon als ik wakker word lekker wandelen (vind ik in mijn uppie ook eigenlijk het leukst), lunchen als ik trek heb, naar de moestuin als ik zin heb. Ik ben weer mezelf en hij hoeft ook niet iemand te zijn die hij niet is. ’s Avonds eten we net als voor de crisis wel gewoon samen en daarnaast doen we de dingen die we voorheen ook samen deden, maar de extra tijd die er ineens is doen we (meestal) weer ons eigen ding en in ons eigen ritme en dat helpt enorm.
    En we proberen wat meer op de ruimte te letten en afspraken daarover te maken. Ik hou van stilte en manlief kijkt graag tv. Nu verdelen we de woonkamer een beetje. Als ik naar de moestuin ben kan hij lekker filmpjes kijken en als ik in de woonkamer aan mijn cursus wil werken gaat hij of boven en film kijken of in stilte op de tablet. Zo krijgen we beiden letterlijk en figuurlijk meer ruimte waardoor het nu gewoon weer leuk is (gelukkig 😁).

    • Jojanneke says:

      Hoi Ilse,

      Dank je wel voor je reactie! Ik denk dat de neiging tot aanpassen herkenbaar is voor veel mensen en ik snap goed dat deze neiging erg getriggerd kan worden als je beiden thuis bent. Wat goed om te lezen dat je doorhad wat er gebeurde en het kon doorbreken. Heb je daar ook een gesprek over gehad met elkaar?

      Fijn dat het nu gewoon weer leuk is en je je vrij voelt om je eigen gang te gaan!

      Take care & liefs,
      Jojanneke

      • Ilse says:

        Ik moet eerlijk zeggen dat mijn nuchtere Brabantse Paardencoach me erg goed geholpen heeft hoor. Ik voelde wel dat het minder ging, maar kreeg het niet helemaal helder, zeker de oplossing niet 😁. Maar met hulp kregen we alles netjes op een rijtje en daarmee kwamen ook de oplossingen.

        Manlief is niet zo’n prater, maar we hebben samen wel de uitgewerkte schema’s vd coaching besproken en de oplossingen want die gingen hem natuurlijk ook aan haha. Gelukkig kunnen we ons er beiden in vinden, en het is nu wel makkelijker om elkaars behoefte te respecteren.

        • Jojanneke says:

          Wat goed dat je met hulp helder kon krijgen wat dwars zat en wat je nodig had. Daar zijn (paarden)coaches voor 😉

          Erover praten hoeft ook niet altijd heel uitgebreid. Fijn dat er in ieder geval ruimte was om de uitkomsten van de coaching te bespreken en het daardoor makkelijker is om elkaar behoeften te respecteren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.