Waarom het zo belangrijk is om je boosheid toe te laten

Wanneer heb jij voor het laatst je boosheid geuit? De kans is groot dat je over deze vraag even moet nadenken, of dat je het antwoord zelfs niet weet. Veel mensen hebben moeite met hun boosheid, doordat ze niet hebben geleerd dat het oké is om boos te worden. Daarom houden zoveel mensen hun woede liever binnen. Dat is zonde, want boos worden is functioneel en gezond. In dit blogartikel leg ik uit waarom het zo belangrijk is om jouw boosheid toe te laten en waarom het zo moeilijk kan zijn om dit te doen. Ik hoop je een positievere kijk op een heel normale emotie te geven en je hopelijk te doen inzien dat jouw boosheid er gewoon mag zijn. 

Waarom het zo belangrijk is jouw boosheid toe te laten

De basisemoties

Boosheid is één van de basisemoties die we als mensen kunnen ervaren. Boosheid kan je zien als een verzamelwoord voor een scala aan meer genuanceerde emoties. Denk maar aan verontwaardiging, ergernis, irritatie, woede en vijandigheid. De andere basisemoties zijn – volgens de meest simpele indeling – vreugde, verdriet en angst.

Hoe we aankijken tegen boosheid

Veel mensen vinden het makkelijker om vreugde, verdriet en angst te ervaren dan boosheid. Dat is niet gek, want er rust veelal een taboe op en veel mensen hebben überhaupt niet geleerd om boos te worden. Ga maar eens na: hoe werd vroeger bij jou thuis met boosheid omgegaan? Er zijn allerlei ervaringen die kunnen maken dat jij het nu moeilijk vindt om boos te worden:

  • Je ouders* werden nooit boos. Ze lieten over zich heen lopen en gaven geen grenzen aan. Je hebt boos worden daardoor niet kunnen ‘afkijken’. 
  • Je ouders* werden wel boos, maar verwerkten dit in afzondering en praatten er niet over. Dat gaf jou het idee dat boosheid iets slechts was. 
  • Als jij boos werd, werd dit weggelachen/ genegeerd en/of werd je naar je kamer gestuurd om stoom af te blazen. Jouw boosheid kreeg geen plek. 
  • Er werd je verteld dat boos worden niet netjes is/ niet hoort / vervelend is voor je omgeving/ een blijk is van controleverlies. 
  • Je werd opgevoed als een kind dat altijd lief, aardig, zorgzaam en behulpzaam moest zijn. Een pleaser, kortom. En pleasers worden natuurlijk niet boos.

*Overal waar ‘ouders’ staat, kan je ook ‘één van je ouders’ lezen.

Is boosheid een negatieve emotie?

De opsomming hierboven laat al zien dat boosheid als iets negatiefs gezien kan worden. Of beter gezegd: als een onveilige emotie omdat er consequenties aan kunnen kleven (‘ als ik boos ben, ben ik niet meer lief’, bijvoorbeeld). Laat ik hier heel duidelijk over zijn: emoties zijn niet positief of negatief. Ze zijn gewoon. Natuurlijk is het fijner om vreugde te voelen dan bijvoorbeeld angst, maar dat maakt angst niet tot een negatieve emotie. Pure emoties die vrij kunnen stromen duren maar heel kort. Dat is goed te zien bij kleine kinderen: als de boosheid, angst of het verdriet de ruimte krijgt, is het zo weer voorbij. Het probleem is dus niet dat boosheid negatief is, het probleem is dat boosheid als iets negatiefs gezien wordt. Daardoor wordt het door veel mensen ingehouden. Als het er dan toch uitkomt, gebeurt dit vaak in een vervorming, zoals bitterheid, cynisme en wrok. Het is dan niet meer functioneel en lucht ook niet meer op. Je zou het dan wel als negatief kunnen zien. 

‘Ik word gewoon niet boos’

Er zijn dus verschillende redenen denkbaar waarom je het lastig kan vinden je boosheid te voelen, laat staan te uiten. Misschien ben je zelfs (onbewust) gaan geloven dat jij dat gewoon niet doet; boos worden. Laat dit blog je dan wakker schudden: het enige wat je doet, is je boosheid ontkennen en blokkeren. Boos worden is menselijk en gezond en hoort er gewoon bij. Ook bij jou. 

Emoties zijn energie & energie wil stromen

Er zijn twee redenen waarom het belangrijk en gezond is om boos te kunnen worden. De eerste reden is dat elke emotie (dus ook boosheid) bestaat uit energie. Energie wil stromen en daarom zoeken emoties altijd een uitweg. Het woord emotie komt dan ook van het Latijnse woord ‘emovere’, wat naar buiten bewegen betekent. Als emoties er niet uit mogen, zijn ze nooit zomaar opgelost. Ze blijven vastzitten in je systeem en kunnen vanuit een holistische visie bekeken zorgen voor gezondheidsklachten. Het is dus van belang emoties te uiten voor je gezondheid en welzijn.

Voor jezelf opkomen en je grenzen aangeven

De tweede reden gaat over de functie van boosheid: boos worden helpt je voor jezelf op te komen en je grenzen aan te geven. Boosheid (van milde irritatie tot vlammende woede en alles daartussenin) is een aanwijzing dat er iets gebeurt wat jij niet prettig vindt. Dit kan over iets simpels gaan als voordringen in de rij voor de kassa tot iets groters als seksuele intimidatie. Wat de precieze aanleiding ook is: je wordt boos omdat er iets gebeurt waarvan je niet wilt dat het gebeurt. Door boos te worden geef je je grenzen aan en voorkom je hopelijk een herhaling. Ik zie het zelf als een ultieme vorm van goed voor jezelf zorgen én als uitnodiging naar anderen om respectvol met jou om te gaan. Want dat laatste wordt wat lastig als het niet duidelijk is waar jouw grenzen liggen. 

Het hier & nu en oude boosheid

Boos worden is dus belangrijk en gezond. Het geeft je ook nog eens waardevolle informatie over jouw gevoeligheden en emotionele welzijn. Als je merkt dat je de boosheid die je ervaart niet in verhouding staat tot de situatie (zo werd iemand laatst héél boos op mij omdat ik vergat richting aan te geven op de fiets), is er waarschijnlijk meer aan de hand. Het kan zijn dat er in het verleden iets is gebeurd wat je nog niet hebt verwerkt, waardoor elke situatie die ook maar beetje aan toen doet denken, de woede doet opvlammen. Er is dan sprake van onverwerkte boosheid die nog een uitweg probeert te vinden. Ik raad dan aan om hulp te zoeken bij de verwerking. Daarnaast is het raadzaam iedere keer als je zo boos wordt je af te vragen: is mijn boosheid gericht op wat er gebeurt in het hier en nu? Of gaat het over iets ouds? Als het over iets ouds gaat: kom met je aandacht terug in het hier en nu. Besef dat je boosheid ergens anders over gaat en neem de situatie in het hier en nu opnieuw en met bewuste ogen waar. 

Boos worden hoort toch niet bij een bewuste/ spirituele leefstijl? 

In sommige bewuste en/of spirituele kringen wordt boosheid gezien als iets wat verre van verlicht is. Iedereen kan daar natuurlijk een eigen mening over hebben. Mijn visie is dat een bewuste en/of spirituele leefstijl niet gaat over het onderdrukken of ontkennen van welke aspecten van je mens-zijn dan ook, maar over het bewust en compassievol omgaan met wat zich aandient. Daar passen vragen bij als: 

  • Waar maak ik me boos over?
  • Wat raakt me nu echt? 
  • Wat is nu mijn behoefte en hoe kan ik daar verantwoordelijkheid voor nemen? 

In het wilde weg tieren of dagenlang mokken zie ik niet als een bewuste manier van boos zijn. Een stevig gesprek waarin je helder verwoordt wat je vervelend vindt en je grenzen aangeeft wel. En ja, dat kan gepaard gaan met duidelijke verbale en non-verbale signalen dat je boos bent, zoals stemverheffing, trillen, rood worden, tranen, een vuist op tafel, et cetera. Op een nette manier boos worden zit er (net zoals netjes huilen) lang niet altijd in. Het is misschien juist wel de wens om emoties te beheersen, die een bewuste omgang ermee (en persoonlijke groei) in de weg staat.

Boekentips

Tot zover dit eerste blogartikel over boosheid. Ik hoop dat ik een andere kijk heb gegeven op een emotie die even menselijk en functioneel is als alle andere emoties. In het volgende artikel ga ik in op boos worden in de praktijk: hoe doe je dat op een constructieve manier? Wat kan je verwachten als je je boosheid toelaat? Tot slot deel ik graag nog wat boekentips over boosheid: ‘Goed kwaad’ van Steven Pont, ‘Dans van Woede’ van Harriet G. Lerner en ‘Wees boos’ van de Dalai Lama (jaja, zelfs de Dalai Lama raadt boos worden aan) zijn interessante boeken als je voelt dat het tijd is om je boosheid toe te laten. 

Verder lezen? Deze blogs vind je misschien ook interessant:

Liefs, Jojanneke
Intuïtief Life coach | Hart & Ziel Coaching | Den Haag

Dagelijkse inspiratie op Instagram | Nieuwe blogs ontvangen per mail

Facebooktwitterpinterestlinkedin

2 thoughts on “Waarom het zo belangrijk is om je boosheid toe te laten

  1. Jose says:

    Hoi Jojanneke
    Ik wilde je toch even zeggen dat ik altijd je blogs lees. Op dit moment kwam je blog als geroepen. Ik ben daar erg mee bezig. Ik kijk uit naar je volgende blog hoe daar mee om te gaan in de praktijk, want dat is nog wel een dingetje 😉. Ik ga in ieder geval kijken of ik één van de aanbevolen boeken kan bestellen.
    Dank je

    José Halverhout (ceu weet je nog?)

    • Jojanneke says:

      Hoi José, wat leuk om een berichtje van je te krijgen! Ik weet zeker nog wie je bent en heb fijne herinneringen aan onze samenwerking 🙂 Wat goed dat je bewust bent van je boosheid. Bewustwording is altijd een belangrijke eerste stap. Ik verwacht het volgende blog over boosheid in de praktijk in november te publiceren. Take care!

      Liefs,
      Jojanneke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.