Boos worden voor dummies

In mijn laatste blogartikel legde ik uit waarom het zo belangrijk is om je boosheid toe te laten. Ik vertelde dat emoties horen te stromen en vast kunnen gaan zitten als je ze niet uit, en dat boos worden je helpt om je grenzen te bewaken. Tot zover de theorie, tijd voor de praktijk! Want hoe pak je dat boos worden aan als je je boosheid altijd ontkent of onderdrukt hebt? En wat staat je te wachten; enorme driftbuien en ruzies, of valt dat wel mee? In dit ‘boos worden voor dummies’ artikel vertel ik je er alles over. 

Boos worden voor dummies

Praat over je voornemen om boosheid te uiten

Als je niet gewend bent om boos te worden (en je omgeving dit dus ook niet van je gewend is), kan het nogal spannend zijn om je voor te nemen om je boosheid te gaan uiten. Hoe zullen anderen jouw boosheid ontvangen? Mag je er nog wel zijn als je niet alleen lief en aardig bent, maar ook (af en toe) boos? Erover praten met mensen die belangrijk voor je zijn, helpt. Vertel bijvoorbeeld waarom je eigenlijk nooit boos wordt en waarom het belangrijk is voor jou om dit wel te gaan doen (laat mensen desnoods mijn vorige artikel lezen). Geef ook aan wat je eventueel nodig hebt in jouw proces. Bijvoorbeeld aanmoediging, ruimte om te oefenen of er regelmatig over praten. 

Hoe boos kan je verwachten te worden?

Laat ik je meteen geruststellen: de kans dat je explodeert als je begint je boosheid toe te laten is klein. Het is zowel mijn persoonlijke als professionele ervaring dat het uiten van boosheid meestal vrij timide begint. Er is een reden waarom je tot nu toe nauwelijks je boosheid hebt geuit (in dit artikel staan veelvoorkomende redenen) en je hebt er waarschijnlijk wat ervaring mee nodig om te gaan voelen dat het veilig is om boos te worden. Direct in woede uitbarsten voelt voor de meeste mensen niet veilig, waardoor dat ook niet gebeurt.

Boosheid herkennen

Als je wilt leren boos te worden, is het uiteraard van belang dat je je boosheid leert voelen en herkennen. Daarbij is het goed om te beseffen dat een milde irritatie ook al een vorm van boosheid is. Wat gebeurt er bij jou als er iets gebeurt wat je niet prettig vindt? Ervaar je fysieke sensaties? Zijn er bepaalde gedachten die dan opkomen (bijvoorbeeld: ‘het is niet eerlijk’)? Is er iets wat je geneigd bent te doen als je boos bent, zoals weglopen, stil vallen of mokken? Kortom: welke signalen wijzen op boosheid bij jou? 

Boosheid uiten 

En dan breekt er een moment aan waarop je ineens beseft: ik ben boos! Wat doe je dan? Als je het lastig vindt om daadwerkelijk uiting te geven aan je emotie, raad ik je aan het simpel te houden. Zeg bijvoorbeeld:

  • Ik ben boos
  • Ik merk dat ik geïrriteerd ben
  • Dit vind ik niet leuk/ fijn/ normaal/ acceptabel/ et cetera

Misschien merk je dat je bij het uitspreken van deze simpele zinnen meteen ook je boosheid non-verbaal uit. Je gaat bijvoorbeeld harder praten, of je maakt krachtige gebaren. Het is ook mogelijk dat je non-verbale communicatie rustig blijft. Beide scenario’s zijn prima. Het gaat erom dat je een begin hebt gemaakt. Vergeet trouwens niet te voelen wat het uiten met je doet. Het kan zijn dat je je boosheid beter gaat voelen, je sterk en/of opgelucht voelt of dat er ineens verdriet opkomt. 

Je dacht dat je boos was, maar nu begin je te huilen? 

Coachees verbazen zich er weleens over als we met boosheid aan de slag gaan in een sessie. Waar komen die tranen opeens vandaan? Ik ben toch boos en niet verdrietig? Huilen als je boos bent is heel normaal. Emoties zijn gelaagd en onder boosheid zit eigenlijk altijd pijn, ofwel verdriet. Op het moment dat je de boosheid toelaat, kan het gebeuren dat het verdriet ook meteen naar boven komt. Je kunt het zo zien dat de boosheid gaat over jouw grens en het verdriet over de pijn die achter die grens ligt. Een voorbeeld: je bent boos omdat een vriend(in) niet meer van zich laat horen. De boosheid zegt: zo laat ik niet met me omgaan. Het verdriet zegt: het doet me pijn dat ik niks meer van je hoor. 

Geef jezelf toestemming om (een beetje) uit de bocht te vliegen

Ook ik heb het uiten van boosheid moeten leren. Wat me daarbij hielp was toestemming van mezelf! om een beetje uit de bocht te vliegen. Want ik wilde heel graag meteen super constructief en genuanceerd boos worden. Ik vond het belangrijk om te communiceren vanuit een ik-boodschap en respectvol om te gaan met anderen. Kortom: ik wilde perfect boos worden. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat perfectionisme niet helpt als je iets wilt leren wat best spannend is. Dus gaf ik mezelf een vrijbriefje voor ongenuanceerd boos worden. Het verfijnen zou later wel komen, bedacht ik. Deze oefenruimte was ontzettend helpend. Bovendien bleek het enorm mee te vallen met dat ongenuanceerde boos worden 😉 

De ik-boodschap

Als boos worden je al wat natuurlijker afgaat en je het net als ik belangrijk vind om op constructieve wijze je emoties te uiten, raad ik je aan te oefenen met de ik-boodschap. Het uitgangspunt van de ik-boodschap is dat je verantwoordelijkheid neemt voor hoe jij je voelt en wat je nodig hebt om je beter te voelen. Je zegt dus bijvoorbeeld niet: “Jij ruimt ook nooit je troep op. Je houdt helemaal geen rekening met mij.” Maar bijvoorbeeld wel: “Als er overal spullen liggen word ik daar onrustig van. Zou je vaker willen opruimen? Dat zou mij rust geven.” Wil je je hier verder in verdiepen? Dan kan ik het boek ‘Geweldloze Communicatie‘ aanraden. 

De impact op relaties

Hopelijk ervaar je dat veel mensen achter je voornemen staan om je emoties toe te laten. Mogelijk zijn er ook mensen die liever hebben dat je je kalme, lieve, aardige zelf blijft. Weet dat het op zich heel menselijk is om verandering tegen te willen houden. Wij mensen zijn gewoontedieren en houden van voorspelbaar gedrag. Het is echter ook mogelijk dat je voelt dat er een andere reden is waarom jouw persoonlijke groei niet wordt toegejuicht en misschien zelfs wordt tegengewerkt. Het is dan verstandig je af te vragen welk belang degenen hebben bij het behouden van de status quo en welke mogelijke bedreiging jouw ontwikkeling vormt. Soms gaat persoonlijke groei hand in hand met het loslaten van relaties die je klein houden.

Mijn ervaring met boosheid toelaten

Zoals ik al schreef: ik heb het toelaten van boosheid moeten leren en lange tijd wist ik überhaupt niet eens dat er onverwerkte boosheid in mij leefde. Verschillende dingen die ik ondernam in het kader van mijn eigen persoonlijke ontwikkeling wezen er echter keer op keer op dat het tijd was om te voelen, te uiten en daarmee los te laten. Dat was en is nog steeds een leerproces. Inmiddels heb ik aardig wat positieve ervaringen opgedaan met boos worden, waardoor ik me steeds meer op mijn gemak voel bij mijn boosheid. Zo heb ik een aantal keer een enorme energieboost ervaren na het uiten. Zodanig, dat ik het gevoel had een marathon te kunnen rennen. Moet je nagaan hoeveel energie het kost om emoties te onderdrukken. Ook heb ik meegemaakt dat mijn hele lijf ging trillen, wat een teken is dat er spanning wordt losgelaten. Dat voelde een beetje gek, maar vooral fijn en gezond. In het algemeen voelde ik me beter en opgelucht na het uiten.

Boekentips

Tot slot deel ik graag nog wat boekentips over boosheid: ‘Goed kwaad’ van Steven Pont, ‘Dans van Woede’ van Harriet G. Lerner en ‘Wees boos’ van de Dalai Lama (jaja, zelfs de Dalai Lama raadt boos worden aan) zijn interessante boeken als je voelt dat het tijd is om je boosheid toe te laten. 

Heb je vragen naar aanleiding van dit blog, of wil je graag wat delen over jouw eigen, boze reis? Je vraag of bijdrage is van harte welkom in de comments hieronder. Ik wens je hoe dan ook toe dat je meer en meer voelt dat het oké is om jezelf te zijn, met alles wat daarbij komt kijken en dus inclusief boosheid. 

Verder lezen? Deze blogs vind je misschien ook interessant:

Liefs, Jojanneke
Intuïtief Life coach | Hart & Ziel Coaching | Den Haag

Dagelijkse inspiratie op Instagram | Nieuwe blogs ontvangen per mail

Facebooktwitterpinterestlinkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.