Van mindfull naar mindful: mindfulness voor beginners

​Het eerste wat je doet als je wakker wordt is je telefoon checken. Je werkt snel je ontbijt naar binnen terwijl je het nieuws kijkt. In de dag die volgt schiet je met je hoofd van het een naar het ander – gesprekken, social media, werk, eten – en doe je weinig bewust of aandachtig. Je vertelt jezelf dat je kan multitasken, maar toch ben je moe aan het eind van zo’n dag waarin je continu van de hak op de tak bent gesprongen. Het geeft ook eigenlijk niet zo’n bevredigend gevoel, die versnipperende aandacht. Het is vooral heel mindfull in plaats van mindful. Gelukkig is mindfulness helemaal niet ingewikkeld en hoef je er niet per se een training voor te volgen. Ik help je een beetje op weg met mindfulness voor beginners.

Van mindfull naar mindful: mindfulness voor beginners

Mindfulness geeft voldoening, multitasken leidt tot stress

​Om maar meteen een misverstand uit de wereld te helpen: multitasken bestaat niet. Wat we eigenlijk doen als we met meerdere dingen bezig zijn is switchen van de ene naar de andere taak. Je kan het vergelijken met een potje voetbal met meerdere ballen. Je schakelt dan continu met je aandacht van de ene naar de andere bal, waardoor je dingen mist en fouten maakt. Dat switchen geeft een onrustig gevoel en kan tot stress leiden. Mindfulness daarentegen geeft betere resultaten, zorgt voor rust en voldoening en maakt het mogelijk afstand te nemen van piekergedachten. 

Van mindfull naar mindful: oefeningen

Hoe kom je van een mindfull in een mindful staat van zijn? Dit kan je trainen met onderstaande, simpele oefeningen.

  • Ga meerdere malen per dag bewust met je aandacht naar je ademhaling. Je hoeft niks te veranderen aan je ademhaling; je hoeft alleen maar waar te nemen met je volledige aandacht. Deze oefening is trouwens fijn om te doen als je gestrest bent.
  • Doe regelmatig dingen op een manier die net even wat meer aandacht vragen. Met de hand afwassen bijvoorbeeld, of schrijven met pen en papier.
  • Zet je telefoon uit of stil op momenten dat je je echt wilt concentreren.
  • Maak met jezelf afspraken over het gebruik van je telefoon en zaken als het checken van je mail en social media. Wanneer vind je het oké om er wel door afgeleid te worden en wanneer niet? Hoe vaak per dag wel en niet?
  • Proef wat je eet. Laat je zintuigen geprikkeld worden en schrok niet zomaar een maaltijd naar binnen.
  • Kies vaker bewust voor één taak voor je hersenen. Alleen muziek luisteren bijvoorbeeld, of alleen lezen.

Mild voor jezelf

​Mindfulness gaat natuurlijk over meer dan alleen maar aandacht hebben voor de dingen die je doet. Maar het is een mooi begin naar een mindful in plaats van een mindfull hoofd. Sommige dingen kunnen best een uitdaging zijn en de kans is groot dat niet alles meteen lukt. Wees dan vooral mild voor jezelf en vergeet niet: je bent aan het oefenen.

Verder lezen? Misschien vind je deze blogs ook interessant:

Liefs, Jojanneke
Intuïtief Life coach | Hart & Ziel Coaching | Den Haag

Nieuwe blogs ontvangen in je inbox | Archief met alle blogs

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *