Van een negatieve naar een positieve kijk op jezelf

​Een coachee* vertelde hoe het ging met haar voornemen meer te sporten. Dat liep niet zo goed, gaf ze aan. “Dan gebeurt er iets en dan laat ik mijn hoofd weer hangen”, zo zei ze. Ik hoorde er een oordeel in. Een oordeel dat haar vertelde dat het wéér niet lukte, dat ze misschien wel slap is, of geen discipline heeft. Ik voelde er verdriet en frustratie bij.

Van een negatieve naar een positieve kijk op jezelf

Zonder oordeel kijken naar jezelf

Ik vroeg of het mogelijk was hetzelfde te vertellen, maar dan zonder oordeel en met compassie voor zichzelf. Samen onderzochten wat het ‘iets’ was dat gebeurde waardoor zij –  in haar woorden – het hoofd liet hangen. Het bleken mensen te zijn die een beroep deden op haar loyaliteit. Mensen die een luisterend oor wilden en zich beter voelden nadat ze met haar hadden gesproken. En als iemand haar nodig had, dan was ze er.

Begrip en compassie

​Wat een ander en positiever verhaal ontstond er nu! Het ging niet meer over het hoofd laten hangen, maar over klaarstaan voor anderen en jezelf daarbij vergeten. Een automatisme wat het lastig maakte om haar gezondheid als prioriteit te voelen. Er was nu begrip en compassie voor de keuzes die ze tot dan toe had gemaakt. 

De kritische stem in je hoofd uitdagen

​Misschien herken je je in bovenstaand verhaal en denk en/of praat je soms in negatieve, bekritiserende bewoordingen over jezelf. Die kritische stem in je hoofd mag je best uitdagen, want waarschijnlijk heb je een goede reden waarom je doet wat je doet, of juist iets niet doet. We hebben namelijk allemaal een verhaal met bijbehorende patronen, angsten en overtuigingen. Het kan verleidelijk zijn daar overheen te stappen als je aan jezelf wilt werken en recht op je doelen af te gaan. Helaas werkt dat vaak juist frustratie in de hand. Compassie echter is een belangrijke sleutel op weg naar een verandering en een gelukkiger jij.

De volgende keer dat jouw innerlijke criticus ‘los’ gaat, stel jezelf dan eens de vraag: is dat wel echt zo? Klopt het dat ik (bijvoorbeeld) ongedisciplineerd ben of is er meer aan de hand? Wat wil ik in deze situatie vooral voorkomen of bereiken? Hoe voel je je nadat je jouw verhaal onderzocht hebt?

Verder lezen? Deze blogs vind je misschien ook interessant:

Liefs, Jojanneke
Intuïtief Life coach | Hart & Ziel Coaching | Den Haag

Nieuwe blogs ontvangen in je inbox | Archief met alle blogs

*Dit artikel is geplaatst met goedkeuring van de betreffende coachee.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *