Hoe kom je over liefdesverdriet heen?

​Fysieke pijn in je hart. Wakker worden en meteen beseffen: het is over. Verdrinken in het verdriet of juist afleiding zoeken en niet voelen. Troosteten, of juist niet kunnen eten. In tranen uitbarsten als iemand alleen al vraagt: hoe gaat het? We have all been there. Een wondermiddel  voor liefdesverdriet bestaat niet, maar er zijn zeker dingen die je kan doen om sneller over je verdriet heen te komen en weer wakker te worden met zin in een nieuwe dag.

Hoe kom je over liefdesverdriet heen?

Geef je emoties ruimte

​Sta jezelf toe te voelen wat je voelt. Verdriet, boosheid, angst: het kan allemaal voorbij komen. Het lijkt misschien verleidelijk om je gevoelens te onderdrukken, maar dat is niet bevorderlijk voor je welzijn. Emoties lossen niet zomaar op, ze vragen aandacht en willen eruit. Hoe langer het duurt voordat jouw emoties ruimte krijgen, hoe meer verwrongen ze eruit kunnen komen. Emoties in hun puurste vorm komen en gaan en laten geen ballast achter. Meer lezen hierover? Eerder schreef ik het blog Emoties: van verzet komt pijn.

Creëer geen drama

Hoe gezond het ook is je emoties ruimte te geven; let erop dat je er niet in blijft hangen en gaat zwelgen. Als je dat doet ben je vooral drama aan het creëren en daar kom je niet verder mee. Dus soms is goed na een potje janken (of vloeken) jezelf weer tot de orde van de dag te roepen, je tranen te drogen en je aandacht even op wat anders te richten. Onthoud: je bent geen liefdesverdriet, je hebt liefdesverdriet. Meer lezen over het voorkomen van drama? Lees dan het blog Hoe voorkom je dat je leven een drama-soap is?

Zorg voor fijne afleiding

​Hoe fijn is het om even helemaal op te kunnen gaan in iets anders? Hoera Netflix, hoera lieve vrienden, mooie boeken, intensief sporten, et cetera. Heb jij goede tips ter afleiding? Deel ze dan vooral hieronder in de comments.

Sta stil bij wat je niet gaat missen

Het is logisch als je aandacht vooral uitgaat naar alles wat je gaat missen. Het helpt je om ook stil te staan bij wat je niet gaat missen en de dingen die je misschien wel herwint. Vrijheid bijvoorbeeld. Misschien hoef je je niet meer te ergeren aan zijn of haar ochtendhumeur, rondslingerende sokken of schoonouders. Er is altijd wel iets te bedenken.

Dankbaarheid

Als je een paar stappen verder bent en je niet meer zo verdrietig voelt kan het heel fijn zijn stil te staan bij de dingen waar je dankbaar voor bent. Dat kunnen lieve gebaren zijn, bijzondere momenten of leerervaringen. Misschien heb je geleerd los te laten, te vertrouwen, of te communiceren. Wat wil je onthouden en meenemen? Waar wil en kan je dankbaarheid voor voelen?

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips en ik wens je toe dat je hart weer vervuld zal zijn van liefde, vertrouwen en geluk.

Verder lezen? Misschien vind je deze blogs ook interessant:

Liefs, Jojanneke
Intuïtief Life coach | Hart & Ziel Coaching | Den Haag

Nieuwe blogs ontvangen in je inbox | Archief met alle blogs

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *