Hoe herstel je van een burn-out?

Ik was 25 jaar toen ik op een zondagavond volledig brak bij de gedachte dat de volgende dag een nieuwe werkweek zou beginnen. Een week waarin ik weer van alles zou moeten en falen continu op de loer lag. Ik was op en kon niet meer. Daar zat ik dan: net afgestudeerd, net begonnen aan een leuke loopbaan en met een burn-out.  Alle restjes energie en positiviteit leken uit me weg gesijpeld te zijn en ik had geen idee hoe ik uit deze opgebrande toestand kon komen. Zou ik me ooit weer ‘normaal’ voelen? Hoe dan? Misschien herken je deze vragen, omdat je er zelf mee worstelt of iemand in je omgeving kent met een burn-out. Graag deel ik wat in mijn visie helpend is om te herstellen en je mentaal, emotioneel en fysiek weer goed te voelen.

Hoe herstel je van een burn-out?

Zo snel mogelijk van je burn-out af?

​Als je je niet goed voelt wil je je zo snel mogelijk weer beter voelen. Dat is begrijpelijk. Het is echter de vraag of je vooral snel óf duurzaam wilt herstellen of er misschien zelfs sterker uit wilt komen. Een burn-out is een dringend signaal dat je niet goed bezig bent en dingen moet veranderen. Als je niet de tijd neemt te kijken naar wat jou heeft doen opbranden kan je zomaar voorbij gaan aan de essentie van het probleem. De kans bestaat dan zomaar dat je nog een tweede keer opbrandt. Neem jezelf en je burn-out serieus, vergeet de quick-fix en ga voor een duurzame verandering en verbetering. Het is bovendien belangrijk te beseffen dat je roofbouw hebt gepleegd op je energiesysteem en het tijd kost voordat je energieniveau weer op peil is. Dat kan je als frustrerend ervaren, tegelijkertijd is het helpend als je dit proces (en daarmee jezelf) respecteert.

Wat kost zoveel energie dat je opgebrand bent?

Bij een burn-out wordt vaak gekeken naar zaken als werkdruk en het kan natuurlijk zijn dat er echt teveel werk op je bordje ligt. Toch zijn het vaak onze eigen gedachten die maken dat we continu stress ervaren; ook als de werkdruk best te behappen is en ook als we eigenlijk willen slapen of gewoon van het weekend kunnen genieten. Gedachten die mij toentertijd uitputten waren bijvoorbeeld:

  • Ik weet niet of ik het kan, ik zal vast falen​
  • Mijn prestaties vallen in het niet bij de rest
  • Ze vinden me dom

Deze gedachten werden op hun beurt gevoed door allerlei overtuigingen als:

  • Ik mag geen fouten maken​
  • Ook al ben ik een starter, ik moet dezelfde kwaliteit leveren als de rest
  • Ik moet alles snappen en weten

​Welkom in het hoofd van een onzekere 25-jarige 😉 Kan je je voorstellen dat deze gedachten en overtuigingen altijd stress veroorzaken, ook als er geen sprake is van een te hoge werkdruk? Het is belangrijk inzicht te krijgen in de gedachten en overtuigingen waarmee jij jezelf voedt en uitput. Wat moet je van jezelf? Wat mag je niet doen of zijn? Deze inzichten vormen een sleutel naar verandering en een relaxtere jij.

Zoek passende begeleiding

Vanuit mijn werkgever kreeg ik begeleiding van een psycholoog aangeboden. Heel fijn natuurlijk, maar ik heb er niet zoveel aan gehad. De begeleiding was teveel op het ratio gericht wat mij niet uitdaagde om juist uit het hoofd naar het gevoel te gaan. Denken had ik wel onder de knie, maar voelen.. Ga dus voor jezelf na wat jou het best kan helpen. Stel jezelf vragen als:

  • Wat zou goed zijn voor mij om te leren?
  • Bij wat voor een persoon durf ik mij kwetsbaar op te stellen?

Praten over de burn-out

​Praten over al die spoken in je hoofd kan best eng zijn. Toch kan het je helpen om uit te reiken naar lieve mensen om je heen en te vertellen. Vertel maar hoe je je voelt, hoe het is om een burn-out te ervaren en welke onzekerheden het met zich meebrengt. Al pratend kan je tot inzichten komen die je verder helpen en het kan fijn zijn te ervaren dat je niet alleen hoeft te zijn.

Lief zijn voor jezelf

Als er één ding is wat een burn-out je in ieder geval vertelt dan is het dat je meer compassie mag voelen voor jezelf. Het is een uitnodiging om goed voor jezelf te zorgen, in je kracht te gaan staan en lief te zijn voor jezelf. Met lief zijn voor jezelf doel ik met name op de manier waarop je over jezelf denkt en de dingen die je tegen jezelf zegt. Gebruik je woorden waarmee je jezelf afbrandt en dus uiteindelijk opbrandt? Of kies je voor compassievolle taal die je positieve energie geeft?Ik wens je veel inzichten en een positieve transformatie toe.

Verder lezen? Misschien vind je deze blogs ook interessant:

Liefs, Jojanneke
Intuïtief Life coach | Hart & Ziel Coaching | Den Haag

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

4 thoughts on “Hoe herstel je van een burn-out?

  1. Jojanneke says:

    Hoi Patricia, die gedachte begrijp ik goed. Ik denk dat ik zo’n 8 jaar geleden hetzelfde had gezegd. Nu, 10 jaar later, voelt het heel anders en kan ik me niet voorstellen dat het weer gebeurt. Sta jezelf toe te groeien en te ontwikkelen en vertrouw op het proces!
    Liefs Jojanneke

  2. Peter Damen says:

    Mooi verhaal, herkenbaar ook. Ik ben me er van bewust dat het ‘elastiekje’ ooit knapte en niet meer in de zelfde stand terug kan. Ik ben me nu bewust van mijn valkuilen en herken ze, bijtijds! Ik word niet meer de zelfde, maar wil dat ook niet meer, ik ben blij met de veranderingen die ik ingezet heb en volhoud, ook al zijn de onderliggende oorzaken, perfectionisme en zo, er nog steeds, ze hinderen me minder. Genoeg is genoeg.

  3. Jojanneke says:

    Hoi Peter,
    Er spreekt veel (zelf)acceptatie uit je verhaal. Mooi! En het bewustzijn en herkennen van valkuilen is al een hele winst. Dank voor het delen!
    Groet, Jojanneke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *