Eerste hulp bij overprikkeling

Heb je weleens het gevoel dat je volledig overprikkeld bent? Dat je overloopt, je systeem niet alle input kan verwerken en er niks meer bij kan? Of je hier nu wel of niet het label ‘hoogsensitief’ of ‘hooggevoelig’ op plakt maakt niet zoveel uit. Het is belangrijk goed voor jezelf te zorgen op het moment dat je overprikkeld bent. Natuurlijk is het nog fijner overprikkeling te voorkomen, maar soms maak je nou eenmaal andere keuzes omdat je iets graag wil of moet. Of misschien ben je nog volop aan het ontdekken wat je überhaupt kunt doen om overprikkeling te voorkomen. Daarom in dit blog: eerste hulp bij overprikkeling.

Overprikkeling door vervelende óf juist leuke prikkels

​Een tijdje terug was ik op een filmfestival. De hele dag zat ik indrukwekkende films te kijken. Eenmaal in bed schoten de filmbeelden door m’n hoofd, zodanig dat ik er nog een flinke tijd van wakker lag. Uiteindelijk viel ik in een rusteloze slaap en de hele nacht droomde ik over de films die ik gezien had. Ook ‘s ochtends ging het dromen over de filmen maar door en door. Wat had ik veel te verwerken! Bij overprikkeling denk je misschien vooral aan te lang mensen om je heen hebben of indringende, vervelende geluiden of licht, maar ook een leuke dag met fijne prikkels kan teveel van het goede zijn. Het was dus duidelijk: ik was overprikkeld.

Je systeem met rust laten na een overload van prikkels

​Ik begon mijn dag daarom met de vraag: wat is nu werkelijk belangrijk? Is het bijvoorbeeld belangrijk vandaag sociaal te doen, of te gaan sporten? Moet er per se van alles in huis gebeuren? Het antwoord was dat het belangrijk was niet aan mezelf voorbij te gaan. Even stilstaan dus en alles wat zogenaamd ‘moest’ gewoon maar even lekker laten. Ik weet dat veel lezers het lastig vinden zichzelf prioriteit te geven. Want is dat niet egoïstisch? Nee, zeer zeker niet. Zorgdragen voor je welzijn heeft niks met egoïsme te maken, wel met je eigen grenzen erkennen en respecteren. Net zoals het met rust laten van je huid als je verbrand bent of het met rust laten van een blessure normaal is, mag je het ook normaal gaan vinden je systeem met rust te laten als er een overload van prikkels heeft plaatsgevonden. Het is niet zichtbaar, maar je voelt het en je weet het. Dat is genoeg om jezelf serieus te nemen.

Overprikkeling: wat kan je het beste doen en laten?

En als je jezelf dan prioriteit geeft (high-five!), wat kan je dan het beste doen en laten? Zorg er in ieder geval voor dat je jezelf niet opnieuw vol stopt met informatie (prikkels) om te verwerken. Dit kan je doen door de onderstaande dingen te matigen of te vermijden:

  • Actualiteiten bijhouden
  • Een indrukwekkende film of serie kijken
  • Een indrukwekkend boek lezen
  • Het luisteren naar (voor jou) onrustige muziek
  • Contact met mensen bij wie je weleens het gevoel hebt dat je leegloopt
  • Intensieve, emotionele gesprekken voeren
  • Naar drukke evenementen of plaatsen gaan

De volgende dingen kunnen fijn zijn om te proberen:​

  • Bewust douchen en voelen hoe het water jou letterlijk en figuurlijk reinigt
  • WhatsApp en social media meldingen op je telefoon dempen of uitzetten
  • ‘Alleentijd’ creëren
  • Luisteren naar meditatieve of andere rustige muziek (of genieten van stilte)
  • De natuur opzoeken: van uitwaaien op het strand, een boswandeling tot een beetje schoffelen in je tuin
  • Naar de sauna
  • Mediteren
  • Een (rustgevende) vorm van yoga doen
  • Tekenen/ schilderen/ iets anders creatiefs waarbij je je kan uiten
  • Een dutje doen
  • Gewoon een beetje voor je uit staren

Prikkelvrije dag plannen

Nu krijg je misschien de indruk dat je van alles moet en niet mag op het moment dat je overprikkeld bent. Maar je hebt natuurlijk gewoon te maken met je dagelijkse leven met werk, misschien een gezin en mogelijke andere verplichtingen. Kijk wat realistisch en haalbaar is, alles wat lukt is mooi meegenomen. En als het niet vandaag of morgen lukt, is het wellicht wel mogelijk een prikkelvrije dag in te plannen. En misschien kan je bovenstaande lijstjes ook gebruiken in het voorkomen dat je overprikkeld raakt, door te zorgen voor een gezonde balans tussen het opdoen van indrukken en tijd om weer tot jezelf te komen. Heb je aanvullende tips? Voel je vrij ze hieronder te delen.

​Succes!

Verder lezen? Deze blogs vind je misschien ook interessant:

Liefs, Jojanneke
Intuïtief Life coach | Hart & Ziel Coaching | Den Haag

Nieuwe blogs ontvangen in je inbox | Archief met alle blogs

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

8 thoughts on “Eerste hulp bij overprikkeling

  1. Patricia says:

    Wat fijn om de zaterdagochtend te beginnen met het lezen van dit artikel.
    Ik had deze herinnering zeker even nodig op dit moment. Me-time is noodzakelijk en ik heb het weer veel te lang voor me uitgeschoven en nu snap ik weer waarom ik me voel zoals ik me nu voel en waarom mijn lichaam de verschillende signalen afgeeft.
    Zojuist mijn plannen omgegooid voor vandaag en even helemaal niets doen is het plan.

    • Jojanneke says:

      Wat fijn dat dit artikel op het juiste moment kwam Patricia. In de waan van de dag kan een herinnering soms even nodig zijn. Heel goed van je dat je nu naar de signalen van je lichaam luistert en deze dag in het teken van me-time staat. Ik wens je een heel fijne oplaaddag, waarin je niks moet en tot jezelf mag komen!
      Liefs, Jojanneke

  2. Ilse says:

    Heel herkenbaar. Leuk dat je ook positieve overprikkeling noemt en dat zorgdragen voor je welzijn geen egoisme is. De vergelijking met oa verbrandde huid vind ik geweldig, want dat vindt iedereen eigenlijk niet meer dan logisch, maar even tijd voor jezelf al n stuk minder. Ik ga tegenwoordig elke dag na t eten even alleen ergens zitten in huis, kaarsje aan en verder niks. Soms even bewust mn lijf voelen, de spanning vd dag even er laten zijn en dan loslaten. Soms n meditatie, soms gewoon alleen maar even lummelen. Kan inmiddels bijna niet meer zonder haha, begrijp nu wel hoe ik hiervoor aan t eind van een week gesloopt was, want ik was echt n intercity, blijven gaan, nu meer n boemeltreintje met veel stops 😉

    • Jojanneke says:

      Hoi Ilse, wat fijn dat je zo’n baat hebt bij iets wat eigenlijk vrij simpel is: elke avond wat tijd voor jezelf. Wie weet iets voor andere lezers om ook eens te proberen. Het hoeft ook helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, ik herken bijvoorbeeld het gewoon even lummelen als bijzonder effectief om weer tot mezelf te komen 😉 Mooie vergelijking tussen de intercity en het boemeltje. Met wat meer tussenstops kom je er ook!

      • Ilse says:

        Ja precies, ook met tussenstops kom je wel op je eindbestemming aan. Al gaat het natuurlijk vooral om de reis ;-P Ik kreeg laatst een mooie kaart van een vriendin met een schildpad erop en de tekst: “Your speed doesn’t matter, forward is forward” Ook heel toepasselijk 🙂

  3. Jojanneke says:

    Helemaal eens Ilse: het gaat vooral om de reis en alles wat we leren en ervaren onderweg. Toevallig ging het daar gisteren ook in een coachsessie over: dat je niet meteen bovenop de bergtop hoeft te staan maar in etappes mag groeien/ klimmen. En snelheid is wat mij betreft vaak nogal ‘overrated’ 😉

  4. Judith says:

    Wat een mooie, om een kaarsje te branden na het eten, rustig momentje voor jezelf te nemen. Ga ik ook doen! Of…een keer uitproberen.
    Zelf brand ik in de badkamer als ik daar alleen ben sochtends of savonds een kaarsje. En voordat ik ga slapen, tijdens het schrijven in mijn dagboek en soms boek, in bed. Vind ik heel fijn, wat rustige sfeer creeeren.

    • Jojanneke says:

      Ik ga weleens ‘s avonds douchen in een badkamer vol sfeervol kaarslicht Judith, heel fijn vind ik dat! Leuk om zo tips met elkaar uit te wisselen. En als de tip van Ilse aanspreekt zou ik het zeker proberen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *